Nu passerer vi jævndøgn og kan reflekterer over denne sommers begivenheder.

Først den gode nyhed.

Vi har tidligere skrevet om det nye, seje svanepar, der i foråret ved vedholdne stædighed fik lirket en tømmerflåde ud fra en af husbådene i Trangraven. Tømmerflåden med rede blev rykket ind under den nye cykelbro i kanalen, til stor begejstring for de tusinder af forbipasserende turister. Men kort tid efter æggende klækkede og svællingerne var helt små, blev parret jaget bort af et ældre og mere erfarent svanepar. Det ældre svanepar med to unger kom fra Erdkehlgraven, men mente også, at denne del af havnen er deres. Den opførsel har givet den ældre han-svane øgenavnet ’Havnefogeden’. Sådan er svaner. Men den gode nyhed er, at den ene svane forleden kom forbi med 4 store, flotte unger. Så det nye par har klaret sig. Grunden til vi ved det er det samme par, er at de som de eneste ynglende par i havnen ikke er ringmærket.

Det er faktisk spændende at følge med i svanernes liv, når nu vi er så heldige at have dem helt på tæt hold.

Fuglelivet har sværere og sværere vilkår som trafikken udvikler sig i havnen.

Der har for nylig været debat om emnet. En artikel fra DR (23/8) fastslog, at trafikken i havnen tredoblet i løbet af bare tre år.

Den beskriver situationen således:

Engang var det næsten kun med en kanalrundfart, at man kunne se København fra vandsiden, men nu byder Københavns rekreative havn på alt fra SUP’s til guidede ture på tømmerflåder. Københavns Havn er populær som aldrig før, og trafikken i havnen er steget betydeligt. Det viser en optælling fra By & Havn, der står for driften af havnen. Under Langebro har By & Havn opsat en tæller, der tæller hvor mange både, kajakker, havnebusser, og hvad der ellers sejler rundt, som passerer gennem broens midterste bue. På blot tre år er der sket mere end en tredobling i antallet af registrerede fartøjer, og i 2018 passerede 30.276 fartøjer under broen.

Nogle af dem, der bruger havnen meget, er de blå udlejningsbåde fra GoBoat, som startede op i 2014.

Kasper Eich-Romme, som er medejer og idémanden bag GoBoat. Fortæller:

Vi har virkelig oplevet en stor efterspørgsel. Folk er vilde med at komme en tur ud og sejle. Da vi åbnede i 2014, havde vi 8 både, og i dag har vi 38 både på Islands Brygge. Sidste år sejlede bådene cirka 30.000 timer rundt i de Københavnske kanaler.

Vi ved, at vi har et ansvar for sikkerheden, når vi sender så mange uerfarne ud i havnen. Og derfor går vi også op i at give en sikkerhedsinstruks og sørge for, at folk ombord er ædru og klar til at begive sig ud i havnetrafikken, siger Kasper Eich-Romme.

Kajakforeningens formand Tue Pedersen udtaler i artiklen:

Den øgede trafik på vandet oplever man også hos Københavns Kajakklub, fortæller formand Tue Pedersen, som er glad for, at flere bruger havnen. Han peger dog på, at trængslen kan skabe farlige situationer og være til gene for havnebusserne og kanalrundfarten, hvis folk ikke kender reglerne:

– Jeg oplever ofte, at folk i udlejningsbåde fra GoBoat, Friendship eller nogle af de andre udlejningsfirmaer ikke kender vandet, reglerne, og som mangler rutinen til at læse situationer.

Flere skilte, bøjer eller andre afmærkninger vil kunne afhjælpe flere farlige hændelser

Derfor mener Tue Pedersen, at der bør sættes flere skilte op, der guider og hjælper både gæster i havnen, urutinerede førere, men også dem som fast benytter området.

Flere skilte, bøjer eller andre afmærkninger vil kunne afhjælpe flere farlige hændelser og skabe en mere sikker havn for både os og dem, som ikke så ofte bruger havnen, siger han.

By & Havn: Vi er langt fra havnens maksimale antal brugere

I sidste uge åbnede den niende badezone ved Kalvebod Brygge, og den konstante udvikling af havnen kræver et øget fokus på sikkerheden, mener By & Havn.

– Vi holder fokus på, at der er trygt i og ved havnen, men begynder der at komme uhensigtsmæssige og farlige hændelser, må vi skride ind, siger Per Schulze udviklingschef i By og Havn, der står for sikkerheden i Københavns Havn.

Derfor holder By & Havn godt øje med udviklingen.

(…) begynder der at komme uhensigtsmæssige og farlige hændelser, så må vi skride ind.

Per Schulze, udviklingschef i By & Havn.

– Der er måske et maks på, hvor mange brugere der kan være i havnen, men jeg synes ikke, vi har nået den endnu, siger Per Schultze og understreger, at der allerede er regler, og at det ikke er helt simpelt at lave regler for trafikken i havnen.

By & Havn har i deres Havnestrategi lagt op til at brede trafikken mere ud, så færre er i Inderhavnen, hvor der er særligt meget aktivitet.

Det kan være, at der kommer områder, hvor vi oplever for meget trafik, og at vi simpelthen må lukke for områder, siger Per Schulze.

Dyrelivet i havnen er desværre overset i debatten

Vi er nogle der er meget glade for det dyreliv, der trods alt stadig lever i havnen, på trods af presset pga. den hensynsløse udvikling i trafikken.

Vi har derfor som noget nyt, foreslået at lave en svaneforvaltningsplan, som også vil komme de mindre ynglefugle i havnen til gode.

Det kunne man eks. lave i form at nogle uforstyrrede steder/ lommer til fuglelivet, hvor der er lukket for trafik, som artiklen i øvrigt slutter af med.

Det vil udover at løse en stigende problematik for dyrelivet, men også skabe en mere spændende miljø og naturoplevelse for de sejlende, børn og andre brugere i området.

Fuglelivet på vandet er på nuværende tidspunkt meget presset og er simpelthen ikke tænkt ind i denne udvikling.

Det er positivt at der er opstået en debat om situationen, og vi håber at kunne være med til at påvirke politikere samt By & Havn til at give plads til alle interesser på vandet.